Schon interessant wieviel Irrglaube über diese Geschichte herrscht und was teilweise für ein Mist erzählt wird....
ein Auszug aus
http://www.MINIUSA.com
"DTC & EDLC: Notch another victory for technical innovation and motoring thrills: All MINI models offer the option of 3 different driving modes that let the driver deside exactly how much assistance he wants controlling his MINI.
With Dynamic Stability Control turned on, the MINI will automatically intervene at the slightest hint of instability and help the vehicle stay on a straight path by adjusting the engine power management system and applying brake force where needed.
If DSC is turned off, the Dynamic Traction Control DTC turnes over. Not only does this feature improve front axle traction when accelerating on slick or sandy surfaces, but it also helps deliver a more spirited ride by allowing the vehicle to slide a bit before correcting your actions. It also reinstates power to the engine sooner than DSC, making your backroad sorties all the more engaging.
And lastly, for the highly-skilled sport Motorer, both DSC and DTC functions can be switched off completely, putting the driver in almost complete control. In this mode, the MINI will deliver full engine power at all times. And only the new Electronic Differential Lock Control (ELDC) system will kick in if needed to help maintain traction and prevent the inside wheel from spinning during very aggressive cornering and acceleration."
Ich habe in meinem MCS R56 beide Systeme, DTC und mech. Sperrdiff. Durch die permanente Wirkung des mech.Diffs wird die Eingreifgrenze in Sachen Traktion des DSC und DTC heraufgesetzt da durch das mech.Diff erst später Schlupf an den Rädern anliegt als ohne mechanische Sperre.
Hat man nur die el.Sperre bleibt diese aber wohl, wie beim Works, permanent an. Das DSC (Stabilitätskontrolle) ist aber trotzdem ganz abschaltbar. Nur die Kraftregelung an der Vorderrädern bleibt immer aktiv. Daher das beschriebene Phänomen der Leistungsrücknahme bis das Lenkrad gerade ist. Drehen kann man sich dann trotzdem.....

Wir sind ja nicht bei Audi oder VW. ESP off ist hier ESP off!
Hat man im MCS das mechanische Sperrdiff, greift bei abgeschaltetem DSC (lange drücken) nichts mehr ein!! Unabhängig davon, ob man nun DTC hat oder nicht.